Een Leven Samen in een nieuwe samenleving
Een Leven Samen is een nieuwe Nederlandse musical, die met recht uniek te noemen is. Uniek, omdat schrijver en coproducent Allard Blom en componist Ad van Dijk in slechts enkele maanden tijd het voor elkaar hebben gekregen om een sobere musical op de planken te krijgen die volledig coronabestendig is. De titel verwijst naar de huidige even rare als nare samenleving. In Een Leven Samen wordt in zeventig minuten tijd een ingenieus liefdesverhaal verteld dat zich ontpopt als een puzzel.
Oud en jong, jong en oud
De cast – slechts vier acteurs – is er een om je vingers bij af te likken. Alfred van den Heuvel speelt de oude Julius, Ara Halici is dezelfde persoon in zijn jonge jaren. Doris Baaten speelt de bejaarde, demente vrouw Ina, Alexandra van Alphenaar vertolkt haar jongere versie. De oude Julius en de oude Ina wonen toevallig in hetzelfde verzorgingshuis, hun jeugdige alter ego’s ontmoetten elkaar tientallen jaren geleden in een stationsrestauratie.
Onbereikbaarheid ondanks nabijheid
Terugkerende thema’s zijn afstand en aftasten, iets en niets, plannen en dromen, eenzaamheid en vooral onbereikbaarheid ondanks nabijheid. Het is een miniatuur over mensen “in een dikke mist van niets”. Dat laatste geldt vooral voor de twee ouderen. Hun jeugdige alter ego’s waren ooit smoorverliefd, maar durfden ‘iets’ dat ze onmiskenbaar voor elkaar voelden niet om te zetten in daden. Hij worstelde als vrijbuiter en gemankeerd kunstenaar om ‘de eerste lijn’ goed op papier te zetten, zij was een jonge vrouw die vastigheid zocht – en vond – bij een andere man die haar echtgenoot werd. De aantrekkingskracht van Julius en Ina resulteerde niet in een relatie, maar de oudere versie van hun personages zijn elkaar nooit vergeten. Ina koestert in het verzorgingshuis nog altijd een tekening die Julius ooit voor haar maakte, hij heeft alles over hun ontmoetingen van weleer opgeslagen in zijn hoofd. “Dit is mijn archiefkast”, zegt Julius, terwijl hij tegen de zijkant van zijn hoofd tikt.
Brief Encounter
De jongere Julius en Ina leerden elkaar kennen in een stationsrestauratie, wat mij enigszins deed denken aan de Britse film Brief Encounter uit 1945. Daarin speelden de acteurs Celia Johnson en Trevor Howard twee getrouwde mensen die verliefd op elkaar werden. Ook tussen hen werd het niets. De oudere Julius en Ina kunnen zich slechts flarden van vroeger herinneren, maar ze voelen wel dat er iets tussen hen is. Of was. Maar wat? Dat blijft voor hen ongewis. In de publiciteit van Een Leven Samen wordt benadrukt dat de musical gaat over mensen die elke dag opnieuw verliefd op elkaar worden. Op de flyer staat: “Als je elkaar iedere dag opnieuw ontmoet”.
Overtuigend
De ouwe rotten Doris Baaten en Alfred van den Heuvel spelen zonder bibberen of beven overtuigend twee hoogbejaarde mensen, Alexandra van Alphenaar en Ara Halici spelen hun personages goed en bovendien vertolken ze nog allerlei dubbelrollen. Zoals personeel in het verzorgingshuis (met mondkapjes; handig, want dat is een effectieve theatrale vermomming). Het is fijn om Ara Halici terug op de planken te zien. Hij maakte in het eerste decennium van deze eeuw furore; vooral in de rol van Master of Ceremonies in de musical Cabaret. Sindsdien verwaterde zijn toneelcarrière enigszins. Het is leuk dat Ara Halici in deze rol uiterlijk veel lijkt op zijn ‘bejaarde’ evenknie Alfred van den Heuvel.
Doodstil
Doris Baaten speelt krachtig als altijd. Ze zet overtuigend de vertwijfeling van een dementerende vrouw neer. Alfred van den Heuvel speelt ook overtuigend een bejaarde, die geen grip meer heeft op zijn dagelijks leven. Alles in Een Leven Samen draait om intimiteit en sfeer. Met de intimiteit zit het wel goed, maar helaas schiet de musical qua sfeer tekort. Tenminste bij de voorstelling die ik zag, met nog slechts 25 andere toeschouwers. Er hing een ijzige stilte in de zaal van Theater De Kom in Nieuwegein. Het bleef zeventig minuten zo doodstil dat het leek alsof de zaal leeg was. Ik hoorde achteraf dat er later op de avond meer reserveringen waren; circa zestig mensen. De musical speelt namelijk, zoals veel producties, twee keer op een avond. Het is jammer dat de componist Ad van Dijk niet zelf op het toneel de voorstelling begeleidt. Zijn muziek – alleen piano – klinkt nu op een geluidsband. Een live pianist – Van Dijk of iemand anders – draagt vast sterk bij om de sfeer te verhogen. Het is echter begrijpelijk dat voor een geluidsband is gekozen, want er moest vast op alles worden bezuinigd.
Groot compliment
De producenten Christian Seijkens en Allard Blom van De Theater BV verdienen hoe dan ook een groot compliment, omdat zij het initiatief voor Een Leven Samen hebben genomen. Dat deden ze nadat in maart de resterende tournee van hun musical Goodbye, Norma Jeane – over de laatste nacht van Marilyn Monroe – vanwege corona werd geannuleerd. Dit gebeurde terwijl deze succesvolle musical nog anderhalve maand te gaan had. Op de website www.musicalmarilyn.nl staat vermeld: “blijf veilig en wees lief voor elkaar”. Hulde, mannen! Het is te hopen veel mensen tot begin december naar de theaters komen om deze productie te zien. Een Leven Samen verdient – voor zover corona het toelaat – volle(re) zalen, die de sfeer zeker ten goede zal komen.
Een Leven Samen, gezien 18 september 2020 in De Kom, Nieuwegein. Een productie van de Theater BV, script en liedteksten Allard Blom, muziek Ad van Dijk, regie Martin Michel, spel Doris Baaten, Alfred van den Heuvel, Alexandra Alphenaar, Ara Halici, decor Joris van Veldhoven, foto’s Annemieke van der Togt, Tournee t/m 5 december 2020. Informatie: www.een levensamen.com