Barrie Stevens: de Paul van Vliet Academie moet vooral doorgaan

Barrie Stevens vindt dat de Paul van Vliet Academie in Den Haag “vooral moet dóórgaan”. De in 1944 in Londen geboren danser, choreograaf, showman en tv-persoonlijkheid speelt op maandag 30 augustus in het Diligentia Theater in Den Haag een benefietvoorstelling van zijn solovoorstelling I‘m an Artist. De opbrengst komt ten goede aan de Haagse kleinkunstacademie, die tien jaar geleden werd opgericht en is bedoeld voor iedereen die zich wil bekwamen op het gebied van de kleinkunst. De opleiding is, mede vanwege corona, in financiële problemen en dreigt te verdwijnen.

“Dat mag niet gebeuren”, dacht Barrie Stevens en hij bood spontaan aan om een avond zijn voorstelling in theater Diligentia te spelen als benefiet voor de Paul van Vliet Academie. De initiatiefnemers Evert de Vries en Jan van Bergen van deze opleiding hadden eerder al een brandbrief gestuurd naar relaties in de theaterwereld om hen te helpen. Ze hopen op kwijtschelding of aanpassing van de huur van hun pand in een voormalig schoolgebouw, dat zij huren van de gemeente Den Haag. Zonder steun dreigen ze koppie onder te gaan.

An Englishman in Amsterdam

Vorige week zag ik een try-out van I’m an Artist in het Badhuistheater in Amsterdam. In deze ontroerende solo zingt, dans en vertelt Stevens, die in 2019 het Nederlands staatsburgerschap verkreeg, over zijn leven. Bijvoorbeeld over zijn jeugd, zijn begintijd als danser in Londen en hoe hij als achttienjarige werk vond in de Nederlandse showbusiness. Hij werkte in het ensemble van de ooit zo legendarische Snip & Snap Revue, speelde mee in de ook al zo legendarische tv-serie Ja Zuster, Nee Zuster. Daarin speelde ook zijn grote liefde Leen Jongewaard, met wie hij achttien jaar lang een relatie had. Hij vertelt over zijn rol als tovenaarsleerling in Tita Tovenaar en over de Soundmixshow, waarin zijn lijfspreuk ‘Vooral doorgaan’ werd geboren. Ook komen precaire kwesties aan bod, zoals het feit dat homoseksualiteit in zijn geboorteland tot ver in de jaren zestig van de vorige eeuw verboden was. En hij brengt een mooie vertaling van An Englishman in New York: An Englishman in Amsterdam.

There’s no Business like Showbusiness

Barrie Stevens brengt ontroerend, charmant en kwetsbaar zijn avonturen in de showbizz tot leven. Hij zingt songs zoals There’s No Business Like Showbusiness. Hij speelt zelfs zijn eigen moeder. Stevens beweegt van nature gracieus en dansant over het toneel. En dan geeft het helemaal niks dat hij na het zoveelste dansje even op adem moet komen. Hij is immers niet meer de jongste. Eigenlijk zat ik de hele voorstelling met een glimlach op mijn mond te kijken naar deze sympathieke ’trooper’; de theaterterm voor een danser/performer die altijd maar dóórgaat. Hij vertelt ook een beetje over het tv-programma Beter Laat dan Nooit en Dancing with the Stars, maar hij is vooral ontroerend als hij vertelt over Leen Jongewaard. Er zijn nog kaarten voor de benefietvoorstelling in Diligentia in Den Haag, waarbij de voorstelling voor de gelegenheid de ondertitel kreeg Vooral doorgaan, zodat zij kunnen doorgaan. De solo gaat 19 september in Theater De Meerse in Hoofddorp in première en speelt daarna op diverse data tot en met 12 december in kleine theaters. Zie de trailer: https://barriestevens.nl/#welkom

Kaarten voor de benefietvoorstelling op maandag 30 augustus om 20 uur: www.diligentia-pepijn.nl en zie voor de volledige speellijst: www.barriestevens.nl. Foto Govert de Roos.