Antigone, Greta Thunberg en Poetin
Regisseur en theatermaker Agaath Witteman richtte in mei 2021 de stichting Studio Antigone op. Dat was een maand na haar 79ste verjaardag. Sommige mensen zijn nu eenmaal zo bezield en leeftijdloos dat ze doorgaan waar anderen allang van hun ‘ouwe dag’ genieten. Ze is, wat dat betreft, net zo gepassioneerd met haar vak bezig als haar inmiddels 87-jarige echtgenoot Hans Croiset.
In de eerste productie van Studio Antigone speelt hun zoon Julien Croiset de machthebber Kreon in de Griekse tragedie Antigone. De andere rollen worden vertolkt door Marguerite de Brauw, die de titelrol speelt, Felix Burleson, Tim van den Heuvel en er is een belangrijke rol weggelegd voor Henri Overduin als zanger, muzikant, alsmede componist van de koorzangen en repetitor. Er is nog slechts een aantal voorstellingen, met op vrijdag 28 november een extra voorstelling in het Betty Asfalt Complex in Amsterdam.
Oud en stoffig? Nee: levendig en opwindend!
Deze Griekse tragedie van Sofokles, die dateert uit de vijfde eeuw vóór Christus, lag Agaath Witteman altijd al na aan het hart. In een toelichting schrijft ze: “Antigone is actueel, heeft dramatische kracht en spelpotentie. Het is echt onzin om te zeggen dat een Griekse tragedie oud en stoffig is. Voor ons publiek, jong tot en met oud en zo divers als maar kan, maken we er een levendige, soms zelfs komische en opwindende, maar altijd waarachtige voorstelling van. Antigone zou vandaag geschreven kunnen zijn.” Antigone is een spannend verhaal over een jonge vrouw uit een verdoemd geslacht. Haar vader Oidipous trouwde met zijn eigen moeder; zij kregen vier kinderen waarvan Antigone er een is. Het draait allemaal om het feit dat Antigone haar broer wil begraven tegen de wil van de nieuwe man op de troon Kreon. De reden? Die broer vocht in de oorlog aan de verkeerde kant. Kreon dreigt Antigone zelfs met de hongerdood als hij zijn zin niet krijgt.”
“Durf jij Greta Thunberg te zijn?”
De voorstelling legt een wereld bloot van lang geleden, maar een wereld die verrassend veel op de onze lijkt. Ook bij ons kan het zomaar gebeuren dat je tegenover de overheid komt te staan, ook hier maken we dagelijks het drama mee van een dictator aan onze grenzen die net zolang blijft moorden tot hij krijgt wat hij hebben wil. Uit het verbod om te begraven vloeien actuele thema’s voort: de eenling tegenover de overheid, familiewaarden tegenover het staatsbelang, democratie tegenover tirannie. Maar ook prangende vragen: wat doe je om je macht te behouden? Je tegenstander doden, zelfs als hij of zij familie van je is? Hoever ga jij als burger om je ideaal te verwezenlijken? Desnoods sterven voor je ideaal? Agaath Witteman haalt een actuele vergelijking aan: “Durf jij Greta Thunberg te zijn?”
Het publiek wordt deel van het koor
De koorzang is in deze productie zeer belangrijk. Witteman licht toe: “Juist becommentariëren van de handeling, zoals het koor doet, zet het publiek aan tot meedenken. Zo wordt elke toeschouwer zelf een deel van het Koor. Zo vertellen de spelers en toeschouwers samen het verhaal.” De vier acteurs spelen menig dubbelrol en opereren vooral sterk als koorleden. De toeschouwers worden veelvuldig rechtstreeks toegesproken, er wordt een beroep gedaan op ons geweten, onze verantwoordelijkheid als toeschouwer. Dat is confronterend op een spannende manier. De Surinaamse acteur Felix Burleson imponeert als de blinde ziener Tereisias, Marguerite de Brauw is ontroerend en bijna beangstigend in haar wanhoopskreten: “Goden, waar zijn jullie? Hóren jullie mij”. Julien Croiset doet in zijn intonatie soms denken aan zijn oude vader die zich in Leiden tussen de toeschouwers bevond. Het muzikale anker is Henri Overduin, die musiceert en meezingt.
De Tempel van Taffeh
Ik had het voorrecht om deze voorstelling op 3 november 2022 te zien in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. Met als decor de Egyptische poort – ‘de Tempel van Taffeh’ – die altijd staat opgesteld in de entreezaal van het museum. Deze tempel is tweeduizend jaar oud, terwijl het stuk van Sofokles een paar eeuwen eerder is geschreven. Een kniesoor die daarop het.
Wat was het een geweldige ervaring om dit stuk eenmalig te zien tegen de achtergrond van deze tempel. Wat jammer dat deze tempel niet van piepschuim is en gewoon voor de volgende voorstellingen kan worden ingeladen en weer elders worden opgebouwd. De andere voorstellingen zijn in kleinere theaters of in bijvoorbeeld de kleine zaal van De Meervaart, ‘Het Paradijs’ op zolder van de Koninklijke Schouwburg in Den Haag, het Betty Asfalt Complex in Amsterdam of ‘Onder de Hanenbalken’ boven restaurant De Eendracht in Abcoude. Dan spelen de acteurs tegen een achterdoek en decorstukken van Herbert Janse in plaats van tegen het decor van een echte tempel. Maar ook dan zal deze productie zeker goed uit de verf komen, want het gebodene is spannend en beklemmend genoeg.
Vrij naar Louis van Gaal, Wilders, Rutte en Mulisch
“De burger delft altijd het onderspit”
Ontstaan dankzij corona
De vrijheid lonkte
Ik citeer Agaath Witteman nogmaals uit een ander interview: “Welnu in die periode had ik veel geleerd en bovendien gemerkt dat dat zelf organiseren helemaal niet zo moeilijk was. Daarnaast was het uitgangspunt zonder geld werken natuurlijk alleen mogelijk omdat we familie waren en niets hoefden te verdienen. Julien vond het maar wat heerlijk om een jaar lang zijn rol te repeteren.”
Kosten hadden ze niet. De techniek die uiteindelijk meewerkte werd betaald met het geld dat Witteman had verdiend bij Oog van de Storm. Nogmaals een citaat van haar: “Zelf alles organiseren… De vrijheid lonkte. Afwachten tot je gevraagd wordt door de gevestigde groepen is op mijn leeftijd niet het allerleukste. En als de vraag wel komt zit er meestal een stuk aanvast. Ik wilde mijn eigen repertoire uit kunnen kiezen. En ik werd er niet jonger op.”
Het spel kan beginnen; waar dan ook
Inmiddels is Studio Antigone, dat in mei 2021 werd opgericht, een ANBI-stichting met als werkcode ‘diversiteit en inclusie’, met veel aandacht voor educatie. Het is de intentie dat de producties van Studio Antigone worden gespeeld in kleine zalen van reguliere schouwburgen en speelplaatsen van cultureel-diverse pluimage, zoals buurthuizen, musea, (kleinere) theaters, kerken, zolders, verbouwde scholen of in de open lucht. Zoals Agaath Witteman het formuleert: “Het woord ‘studio’ zit in de naam, omdat in dat woord studeren, onderzoeken en leren ligt besloten. Ik ben niet uit ben op kant en klare producten en we hebben educatie hoog in het vaandel. De Studio spreidt haar kleedje uit en het spel kan beginnen”.
Schrijf me in het zand
De gedreven theatermaker is ondertussen al bezig voor het volgende theaterseizoen. Het plan is om dan Schrijf me in het zand te gaan spelen, een toneelstuk uit 1989 van de onlangs overleden schrijfster Inez van Dullemen. Over een ogenschijnlijk harmonisch gezin waarin incest een fatale rol speelt. Een jonge vrouw heeft zichzelf van het leven beroofd. Bij het opruimen van haar spullen ontdekken haar moeder en zus wat er in het verleden is gebeurd en hoe dat tot deze wanhoopsdaad heeft geleid. Agaath Witteman regisseerde het stuk al in 1989 bij Theater van het Oosten, waar ze toen artistiek leider was. Kortom: gaat Antigone zien, zolang het nog kan. Inmiddels is bekend dat er vrijdag 28 november een extra voorstelling is in het Betty Asfalt Complex in Amsterdam, waar de voorstelling al eerder te zien was. Kortom: gaat dat zien !
Antigone, gezien 3 november 2022 in Museum voor Oudheden in Leiden in de entreezaal met de Egyptische poort – ‘de Tempel van Taffeh’ – op de achtergrond. Een productie van Studio Antigone, tekst Sofokles, vertaling Studio Antigone op basis van de vertaling van Pé Hawinkels en Johan Boonen uit 1972 voor het Publiekstheater, spel Marguerite de Brauw, Julien Croiset, Felix Burleson en Tim van den Heuvel, koorzang (en ook compositie en repetitor) Henri Overduin, decor Herbert Janse, kostuums Dorien de Jonge, regie Agaath Witteman, scènefoto’s Marieke Timp. Nog te zien donderdag 10 november om 20.15 uur ‘onder de hanenbalken’ boven restaurant De Eendracht in Abcoude met inleiding (kaarten: www.theaterpietmondriaan.nl), vrijdag 11 en zaterdag 12 november om 20.30 en zondag 13 november om 14.30 uur in Het Paradijs zoldertheater bovenin de schouwburg (kaarten: www.hnt.nl, uitverkocht en wachtlijsten), 15 november om 13 uur in de Pleinzaal van theater Het Speelhuis in Helmond, met high tea (kaarten: www.theaterspeelhuis.nl), woensdag 16 november om 20.30 uur in de Blauwe Zaal van De Meervaart in Amsterdam (kaarten: www.meervaart.nl) en er is een extra voorstelling op vrijdag 28 november om 20.30 uur in het Betty Asfalt Complex in Amsterdam (kaarten: www.bettyasfalt.nl). Inlichtingen: www.studio-antigone.nl