Sunset Boulevard: sterren stralen in Carré
Sunset Boulevard in Carré. Bij de première op donderdag 29 maart 2018 wapperen aan de gevel van Carré vlaggen met de tekst ‘Broadway aan de Amstel’. Toepasselijker was geweest ‘West-End aan de Amstel’, maar dat bekt uiteraard minder lekker. Op de rode loper druppelen de genodigden binnen. Net voordat de première begint, zegt een dame uit het publiek tegen haar buurvrouw: “Is dit de versie met Glenn Close?” Het antwoord luidt: “Nee, dit is de versie waar ze aan het slot van de musical aan het kruis wordt genageld”. Tja, het is wel Witte Donderdag, de dag vóór Goede Vrijdag.
Later, zo rond elf uur, is Norma Desmond – de oudere filmdiva die denkt dat ze een comeback aan het maken is; nót! – ‘ready for her close-up’. Het mooie is dat ze niet mooi, getroubleerd en sereen is, zoals Gloria Swanson in 1950 in de legendarische verfilming van Sunset Boulevard. Niet mooi, getroubleerd en sereen, zoals Simone Kleinsma tien jaar geleden in de Nederlandse versie van deze musical. Nee, Ria Jones ziet eruit als een maniakale clown: haar wangen hysterisch rood geverfd en haar lippen gestift tot ver buiten de lijntjes. Helemaal goed, want we hebben hier te maken met een gestoorde vrouw, die net een moord heeft gepleegd.
Ria Jones, Danny Mac en… Adam Pearce
Deze versie van Sunset Boulevard, die slechts tot en met zondag 8 april in Carré te zien is, is indrukwekkend groots. In feite is deze musical van Andrew Lloyd Webber en Tim Rice, die een kwart eeuw geleden in Londen in wereldpremière ging, een grandioze draak. Melodramatisch en traag, zwaar ‘over the top’, tergend traag en hopeloos ouderwets. Maar deze voorstelling is zo overdonderdend en meeslepend dat je wel in het verhaal móet meegaan. Bovendien is de hele cast helemaal goed, vooral de drie hoofdrolspelers: Ria Jones als Norma Desmond, Danny Mac als de schrijver Joe Gilles en… tja… merkwaardig genoeg blijft Carré in de informatie op de site en in persberichten volledig in gebreke wie Max von Meyerling speelt, de butler van Norma. Een zeer belangrijke rol in de musical en magistraal vertolkt door… Adam Pearce, zo blijkt na even googelen. Een Engelse bariton man met een geweldige stem, die zowel heel diep als heel hoog reikt, zowel hard en dreigend kan klinken als subtiel en bijkans fluisterend. Ondertussen houdt zijn uiterlijk het midden tussen Humpty Dumpty uit Alice in Wonderland en een Michelinmannetje, maar dan zonder bril.
Een showbizsprookje komt uit
Andere pluspunten van deze Sunset: de set van Colin Richmond is bijzonder effectief met losse decorstukken die als een puzzel in en uit elkaar kunnen schuiven. Het zestienkoppige orkest klinkt heerlijk. Ook goed is dat het hele decor oogt als een filmscript, met overal voortdurend wachtende figuren. Heel goed, want het hele verhaal gaat over ‘movies in Hollywood’. Een mooi detail is dat met deze versie van Sunset een showbizsprookje uit is gekomen. Toen de musical in 1993 in Londen in wereldpremière ging, speelde Patti LuPone de hoofdrol. Twee jaar eerder had Andrew Lloyd Webber de musical in workshops gecreëerd tijdens een festival op zijn landgoed in Hampshire. Met de destijds 24-jarige Ria Jones als Norma. De componist was zeer enthousiast over Ria, maar zij was te jong en te onbekend om de oudere diva in Londen te spelen. Bijna een kwart eeuw later, toen Sunset in reprise ging in het Londense Colisseum Theater, werd Ria Jones de understudy van wereldster Glenn Close. Er klonk boegeroep, wanneer Jones de hoofdrol af ten toe mocht overnemen. Maar de teleurstelling verdween, zodra toeschouwers merkten hoe goed zij was. Uiteindelijk is Ria Jones ‘Norma Desmond Number One’ en dat verdient ze.
Sunset Boulevard is nog tot en met 8 april (behalve maandag) exclusief in Carré. Aanvang dinsdag t/m zaterdag 20.00 uur, zaterdag ook 15.00 uur, zondag 14.00 en 19.00 uur. Foto’s Manuel Harlan, foto Anne-Rose Edwin Smulders. Kaarten en inlichtingen: www.carre.nl/sunsetboulevard